Voor scholen
Informatie: voor school
Als leerkracht speel je een belangrijke rol in de ontwikkeling van kinderen. Je ziet ze dagelijks, helpt hen groeien en draagt bij aan hun zelfvertrouwen. Soms merk je echter dat een leerling vastloopt, ondanks alle inzet van jou en je collega’s. Je ziet veranderingen in gedrag, motivatie of prestaties – en je maakt je zorgen.
Juist omdat je zo betrokken bent, is het niet altijd makkelijk om dit als professional alleen op te vangen. Daarbij is samenwerking met ouders essentieel. Als een kind stagneert in zijn of haar ontwikkeling en extra ondersteuning nodig lijkt te hebben, kun je samen met ouders verkennen of een aanmelding bij ons passend is.
We kijken verder dan het gedrag of schoolprestaties alleen. Bij ons ligt de focus niet op het stellen van diagnoses of het zoeken naar een verklaring in termen van een stoornis. We willen begrijpen wat het kind nodig heeft om tot bloei te komen – op school én daarbuiten.
We onderzoeken samen met ouders, school en waar mogelijk het kind zelf:
- Wat speelt er in de omgeving dat invloed heeft op hoe dit kind zich voelt of functioneert?
- Wat zijn de krachten en kwaliteiten van dit kind, en hoe kunnen we die benutten?
- Wat is er nodig om het kind – en het netwerk eromheen – sterker te maken?
We nemen daarbij ook leefstijl mee: slaap, voeding, beweging, prikkels en balans tussen inspanning en ontspanning. Deze factoren spelen een belangrijke rol in welzijn en leervermogen, en kunnen soms al met kleine aanpassingen een groot verschil maken.
We denken graag met jullie mee over vragen als:
- Wat zit er achter de stagnatie in de ontwikkeling van dit kind?
- Wat kan de school betekenen in de ondersteuning?
- Binnen welke onderwijssetting komt dit kind het beste tot zijn of haar recht?
- Wat is een realistisch perspectief richting het voortgezet onderwijs of vervolgopleiding?
Deze vragen beantwoorden we niet in isolatie, maar altijd in samenhang met het gezin, de schoolcontext en eventuele andere betrokkenen. Zo ontstaat een gedeeld beeld en kunnen we gezamenlijk toewerken naar herstel, groei en toekomstperspectief.
Ouders zijn sleutelpersonen in dit proces. Omdat ouders hun kind het best kennen, zijn zij altijd de centrale aanmelders. Wanneer ouders de zorgen (nog) niet herkennen of er vragen bij hebben, moedigen we jullie als school aan om samen het gesprek aan te gaan. Deel jullie observaties, laat zien wat al is geprobeerd en nodig is, en nodig ouders uit om samen te zoeken naar passende ondersteuning.